Chtěná – nechtěná školní jídelna?

Datum: 4. únor 2006, 13:25
Autor: Jakub Hájek
Rubrika: Informační centrum
Poté co jsem hovořil, nebo alespoň vyslechnul některé zainteresované osoby v kauze nové školní jídelny, pochopil jsem jednu zásadní věc. Novou jídelnu vlastně ani nikdo nechtěl a to i přes to, že se již několik let s úsměvem mluvilo o stále palčivějších problémech staré „žluté krabice“. Co to vlastně je, když vám ze stropu kape rezatá voda do jídla nebo když nelze otevřít ani v tom největším teple zaseknuté okno, aby vás osvěžil svěží vánek. Jídelna vlastně nebyla zase tak stará – jen asi o šest let starší než by vůbec kdy měla být. Dokážu pochopit mnohé problémy zadávání podobných zakázek, ale když se v konečném projektu objeví mnoho na chlup stejných prohřešků, o kterých se mluvilo i dříve, vypadá to velice komicky. Navíc se k projektu nemohly vyjádřit ani osoby zasvěcené do problematiky, alespoň to tedy říká paní Šmídová. Jisté slovo by mohli mít i zástupci škol, kteří se v jídelně nejen pravidelně stravují, ale znají i problémy svých studentů. To ale zřejmě nikoho nezajímalo.

S podobou jídelny dnes již vskutku nic nevyřešíme, naopak je potřeba pochválit současný vzhled, jídelna vypadá kulturněji a esteticky vskutku výborně. K samotnému probádání jídelny postačí jednou či dvakrát vystát třicetiminutovou frontu. Má ale člověk zapotřebí stát ve frontě takto dlouho pět dní v týdnu? Podle mne ne a je to vidět i na současném stavu – fronty jsou sice kratší, ale není to díky tomu, že by se změnil přístup škol, ale kvůli tomu, že mnozí – jako třeba já – zcela rezignovali a místo návštěvy jídelny raději drží hladovku. Kromě mnoha dalších nedostatků, které se momentálně řeší, a doufejme, že i vyřeší, je fronta asi to nejzásadnější proti nové jídelny. Zatímco návrhů na řešení problému kluzkých dlaždiček je několik – a zdá se, že budou i mnohé aplikovány – ohledně fronty asi vše zůstane při starém. Hlavním argumentem zastupitelů města a vedoucí školní jídelny je kumulace konce vyučování několika škol. V minulých letech tomu ale bylo stejně a fronta byla únosnější! Někteří sice navštěvovali jídelnu v pavilonu základní školy, ale dokáže těch několik lidí prodloužit čekání na téměř trojnásobek? Stanoviska škol jsou víceméně neměnná – jsou vázány na odjezdy autobusů a u některých skupin (menší děti) asi není úplně možné aby měli výuku dělenou na dopolední a odpolední. Každopádně ten, kdo ví, jak fungují mnohé jiné stravovací zařízení si může ověřit, že i při velké kumulaci osob je odbavování u okénka velmi rychlé – není tedy něco špatně na samotném systému vydávání jídla? Vedoucí jídelny s tím sice kategoricky nesouhlasí, ale podívejme se na vše podrobněji. Přicházíte k okénku, pípnete si kartou či čipem to si paní u okénka ověří a podle toho začne nandávat přílohu – nebo ji jen poupraví, poté talíř předá dále, v některých případech následuje ještě jedna předávka, a odtud teprve talíř putuje k omaštění pokrmu, či nalití omáčky a nakonec se dostává do vašich rukou. Krátce před tím je již započato další kolečko… Vše sice jde relativně rychle, ale existuje zcela jednoduché urychlení – mít připraveno více talířů s různou velikostí porce, nandávalo by se neustále a jen poslední člen řetězce by mrknutím očka kontroloval, kdo si talíř vzít může a zda-li bere správný. Obavy o to, zda-li jídlo za tu chvilku vychladne jsou tedy zcela neopodstatnělé. Tento systém by také pomohl v případech, kdy od okénka odejdou všechny kuchařky a shánějí další brambory a podobné delikatesy, přičemž okénko zcela stojí… Přístup k tomuto problému dobře ilustruje neochotu měnit věci nebo se alespoň pokusit o prozatímní řešení než se město zkusí dohodnout se školami.

A ještě na závěr několik čísel – zatímco dříve se dařilo dojít z jídelny nazpět do školy po druhé hodině, nyní se to daří sotva před půl třetí. Což tedy znamená opravdu téměř 45 minut strávených na obědě.

Jídelna je vskutku výstavní kousek, ale není nám tak trochu nanic, když do ní chodí ještě méně lidí, než do té staré?

Komentáře:

Jméno a příjmení:

Email:

Titulek:

Text:(publikovaný text)

Toto pole ponechte prázdné

Než odešlete svůj komentář, zamyslete se nad 4 následujícími body:
1. Komunikace s ohledem na ostatní - zdaleka ne všichni návštěvníci těchto stránek znají Váš postoj (jméno, přezdívku) či pochopí Vaši ironii. Komenáře v kterých se hádají dva zúčastnění s nulovým přínosem pro ostatní, jsou zbytečné.
2. Zjitřené emoce - mnohokrát je lepší reagovat s určitým časovým odstupem, než pod účinkem adrenalinu překotně naťukat komentář bez hlavy a paty.
3. Pravopisné a morální normy - je možné, že Váš komentář bude číst hodně lidí a proto se snažte řídit pravopisnými pravidly - "neschazujte" sami sebe a snažte se být objektivní.
4. Diskuzní a chatovací stránky jsou jinde - komentáře pod články mají sloužit k věcným a konstruktivním poznámkám k danému tématu.

Nevyhovující komentáře budou smazány!



odpovědět | #1 | 4.02.06 17:53
Autor: Paťas
Titulek: neumis to
Já tam chodim kazdej den a este ani jednou sem tam nebyl nejak dlouho, na jidlo stojime maximalne 10 minut, kdyz neumite predbehnout a stojite tam slusnacky na schodech vzadu, tak se pak nedivte ze tam stojite hodinu!!!!!
odpovědět | #2 | 4.02.06 22:46
Autor: kujon
Titulek:
Nevidím sice ani jeden důvod proč tady jsou 2články o tom samém, ale budiž. K tomu "odbavování" - nedokážu si to moc představit. Vy tedy řikáte že máte chip, který přiložíte na snímací zařízení a poté je Vám "sestaveno" jídlo dle Vaší předchozí voby? Z článku to není moc patrné, tak mě kdyžtak prosím opravte. Jestli to je opravdu takhle jak říkám, tak je to opravdu na ..... V menzách, kam chodím já, je zavedený takový systém, ve kterém máte chipovou kartu, jež si nabíjíte penězi dle vlastní potřeby. Když přijdete do menzy, tak několik p. kuchařek stojí u vydávacího pultu (vyhřívaný pult), na který bez ohledu na studenty, vydávají jídla (max. 4 od jednoho druhu najednou). Když máte o jídlo zájem, tak si jej prostě vezmete a jdete k pokladně. Tam "pípnete" a po zkontrolování Vašeho stavu konta buď jdete rovnou jíst, nebo nabijete na hodnotu, takovou, která se min. bude rovnat nule, nebo vyšší a poté směle ocházíte. Záležitost pár minut, někdy (dle fronty) i několika sekund. Nevím přesně kolik jídel nabízí jídelna v CH, tak řekněme že 2. Kdyby si k pultu stouply 2 a 2 paní kuchařky a praktikovaly systém který sem popsal a pro něž nevidím jediný důvod nefunkčnosti v CH, tak by se dle mého obědy i zde rapidně zkrátily.
odpovědět | #3 | 4.02.06 23:17
Autor: Martina Hromádková
Titulek:
Jakej je smysl v předbíhání..? Ti lidi tam stojí tak jako tak a kdyby měl každý předbíhat, tak je to začarovanej kruh, kterým se každopádně nic nevyřeší...
Nicméně nutno dodat, že rezignující strávníci a fronta dělící se na dvoje vydávání jídel poměrně uspokojivě vylepšily situaci..
odpovědět | #4 | 5.02.06 23:00
Autor: Adam Ander
Titulek:
Pokud si dobře vzpomínám, tak na všech besedách o neúnosnosti staré jídelny argumentovala paní vedoucí vždy tím, že stará jídelna byla malá a nevyhovující a že proto tam byly fronty. Dnes je jídelna dvakrát tak velká a světe div se - FRONTA! Čím to asi je?
odpovědět | #6 | 6.02.06 23:29
Autor: Mussa
Titulek: jojo
To co je psané v posledním komentáři mohu potvrdit.Sám jsem to zažil.Prostě jím dělá potěšení, když někdo něco nechce, mu toho dát ještě 2x tolik :)) Ještě že už obědvám doma :)
odpovědět | #7 | 7.02.06 08:41
Autor: Žán
Titulek: Milan má pravdu
kuchařky přenáší na děti svoji špatnou náladu(nevím zda z domovů nebo z nechuti pracovat) mstí se jim za své starosti nebo co, dělají naschvály
odpovědět | #8 | 27.04.06 14:57
Autor: Jirka
Titulek: Re:neumis to
Jo, to je všechno pravda, ale když by předbíhal každej, tak by to byl (jak už bylo psáno) začarovanej kruh, kterej by neměl konec...a taky to je o cti, ale tu ty asi nemáš....
odpovědět | #9 | 1.02.08 15:12
Autor: jááá
Titulek: Re:Milan má pravdu
nejsou to jenom kuchařky,které tváří jako kyselé citróny!Nevím,jestli sem si toh všimla jen já,ale ten nový dozor,je naprosto neúnosný!Na ostatní se povyšuje,nesmyslně vám nadává a tvaří se, jako kdyby pochytal všechnu moudrost světa. Nevim,proč,když stojim,kolem mě je prostor aby prošel,začne řvát"uhni,překážíš" Myslim,si že tenhel "pán" už to jako vážně přehání.Nevím,jestli je tam placen od toho aby urážel,ty kteří se pišli"najíst"!!Ale on tam nic jiného nedělá!Tácy než vymění,to je vždycky doba....myslim,že bych o něm mohal psát až do rána,ale však ti,kteří tam chodí,vědí,o čem píšu!
odpovědět | #10 | 1.02.08 15:20
Autor: emil
Titulek:
no ja tam teda chodim taky kazdej den....nestalo se mi jeste ze bych tam byl 45 minut :-D....to je docela blbost :-D
odpovědět | #11 | 3.02.08 17:55
Autor: Alena
Titulek: Vše je o lidech...
Jako matka školou povinného dítka mám denodenně přehled, co se zase stalo v jídelně...Jednou tam dozorující pracující důchodce řve na děti, podruhé to jsou nevrlé kuchařky, které naprosto ignorují přání dětí (viz výše..), jindy je fronta taková, že kdyby se nepředběhlo, ujede autobus..Zajímala jsem se u vedoucí školní jídelny, proč je každý oběd v jídelně skoro hororem. Dostalo se mi odpovědi, že to je prostě tím, že školy nejsou ochotné upravit rozvrh hodin. Prostě nejsou schopné se mezi sebou domluvit tak, aby dětem oběd zpříjemnili (pedagogický sbor totiž ve většině případů jídelnu nenavštěvuje, u Pešků vaří zřejmě lépe a je tam klid..) Na přístup pracujícího důchodce k dětem jsem si osobně stěžovala. Je škoda, že děti odmítají za těchto podmínek do jídelny chodit, protože jak jsem se kolikrát sama přesvědčila, vaří velice dobrá a chutná jídla. Na nejbližší pedagogické radě problém "jídelna" opět přednesu a apeluji na ostatní rodiče, kterým není osud obědů svých dětí lhostejný, aby udělali totéž.
odpovědět | #12 | 3.02.08 18:35
Autor: Milan Linhart
Titulek: Re:Vše je o lidech...
Školy mají problém napasovat rozvrh na příjezdy a odjezdy autobusů a také na začátky různých kroužků, výuky v hudební škole, atd. Kromě toho existují i metodická doporučení ohledně skladby rozvrhu. Tedy kolikátou vyučovací hodinu je nejvhodnější mít třeba matematiku a kdy se naopak hodí spíše tělocvik. Dřívější přestávka na oběd, aby se do jídelny nenahrnuly všechny děti najednou, narušuje doporučená schémata. Navíc, žáci i učitelé ze ZŠ Buttulova to mají do jídelny a zpátky poměrně daleko. Dle platných zákonů není dozor v jídelně povinností učitelů, ale je-li samostatným právním subjektem, musí ho zajišťovat jídelna svými prostředky.
odpovědět | #13 | 17.01.10 18:37
Autor: Jarmila Ničová
Titulek: k bodu 3. Pravopisné a morální normy
Dobrý večer,
tak teď jsem se tedy pobavila. Podle bodu 3. Pravopisné a morální normy se máme řídit pravopisnými pravidly. A nemáme se "schazovat". Pokud vím, tak shazovat, shodit se píše s h, nikoli ch. A ještě bych řekla, že by mělo být "neshazujte samy sebe" , tedy samy s -y, protože to je 4.pád.
Dobrou noc.
Jarmila Ničová
odpovědět | #14 | 17.01.10 19:37
Autor: Pepan
Titulek: Re:k bodu 3. Pravopisné a morální normy
Paní Níčová se nám po mnoha a mnoha letech probrala!! Je rok 2010 a na tyto neskutečné pravopisné chyby je třeba tvrdě upozornit !! Připomínáte mi poslankyni, které letos skončí volební období.... Ještě více takových poznámek !! Bavili jsem se s celou naší velkou rodinou a zapíšu to do kroniky.........


FACEBOOK
WEB KAMERA
REKLAMA
TEXTOVÁ REKLAMA

Truhlářské potřeby TP
Velkoobchod s truhlářskými potřebami Chotěboř.

Ubytování na Vysočině
ekologické zemědělství, bedýnky