Chotěboř – město se zeleným logem!

Datum: 2. říjen 2008, 20:15
Autor: Richard Macků
Rubrika: Úvahy a glosy
V roce 2003 se tehdy revoluční a vizí změn plný starosta Ing. Škaryd zúčastnil programového večera u příležitosti skautské výstavy. Pamatuji si jeho slova ještě dnes - říkal, že jeho přáním je, aby Chotěboř mohla nabídnout něco zvláštního. Zmínil například to, že naše město je výjimečné velkým množstvím veřejné zeleně a že by byl rád, pokud by se Chotěboř mohla pyšnit podtitulem „město zeleně“. Dá se říci, že záměr se postupně daří – Chotěboř již má logo v barvě okolních luk i lesů a nyní dokonce i místní sdružení Strany zelených.

Rozhlédneme-li se ale kolem sebe, zjistíme o kolik zeleně jsme ve městě přišli. Těžko bychom spočítali pokácené stromy, lehko ty vysazené. Kolik jich bylo – kromě „Klausovy lípy“? Dlouho po větrné smršti, která zlikvidovala významný strom na křižovatce naproti restauraci Čertův stolek, zůstává stát kamenná deska jež jej označovala za „strom republiky“ – dnes se tento kus kamene stává pomníkem nejen tohoto, ale všech ostatních stromů ve městě.

Rozhodnutím Rady města mají brzy přibýt další zelení neboštíci (viz foto pod článkem). Jeden z nich je moc křivý na to, aby dělal parádu. Druhý chudák je zase příliš nedomrlý, protože mu stíní okolní stromy. Zbylé tři smrky jsou krasavci jak se patří, bohužel některým stíní do kuchyně. Stačí si tedy domyslet, kdo asi požádal o smýcení těchto stromů. Městská rada vyhověla poněkud zvláštním usnesením – souhlasila s pokácením stromů jaksi předem pro případ, že by o to bylo požádáno - tím žadatele zachovala v anonymitě. Přiznávám, že poslední tři jmenovaní odsouzení zelenáči jsou pro mě srdeční záležitost – byl jsem u jejich vysazení, přes dvacet let jsem s nimi vyrůstal a snad i dospíval. Co přijde až budou pryč? Asi nic, sousedi i my budeme mít v kuchyni více světla a budou-li pokáceny ve vhodnou dobu, pak možná před Vánoci udělají radost dětem v některém z obchodních domů a městu přihodí do pokladny nějakou tu korunu. Přesto mě tolik nemrzí fakt, že bytí stromů má skončit. Spíše to, že dotyčný žadatel o pokácení se nedomluvil na společném postupu s dalšími lidmi, se kterými žije pod jednou střechou. Stejně tak mě mrzí, že podobné gesto neučinila Rada města, když rozhodovala sice o majetku města (smrky jsou na pozemku města), ale zároveň o něčem bezprostředně se týkajícím konkrétních lidí. Snad by si Rada města měla více uvědomovat, že majetek, se kterým nakládá, je majetek celého města a jeho obyvatel, nikoliv majetkem Rady.

I vydal jsem se do boje s lidskou morálkou i úředním šimlem.

Boj s šimlem:
Vše začalo v prázdninovém vydání Chotěbořského Echa, kde bylo nesprávně uvedeno parcelní číslo pozemků, na nichž dotčené stromy stojí. Zda to byl záměr, nebo se jednalo jen o tiskovou chybu, nevím. Po ověření, že jde skutečně o „naše smrky“, jsem se rozhodl oslovit Radu města. Ve skrytu duše jsem doufal, že když její členy požádám o přehodnocení svého stanoviska (tedy zachování stromů), bude stát slovo proti slovu a rozhodne skutečné svědomí radních. Měl jsem více než jen emocionální důvody – pádným argumentem k zachování stromů byla jejich funkce protihluková i funkce prachové bariéry po stavbě silničního obchvatu náměstí, který povede jen kousek od místa, o kterém hovoříme. Můj argument Radu města neuspokojil a mou žádost zavrhla – neumím si to vysvětlit jinak, než že realizace projektu obchvatu je v nedohlednu…

Běžný postup je odvolat se proti rozhodnutí, se kterým se neztotožňujeme. Bohužel nikoliv v majetkoprávních rozhodnutích. A tak jediný výsledek celé žádosti je, že si poštovní doručovatelka přečetla datum mého narození uvedené hned vedle adresy na obálce s rozhodnutím. Kde se v souvislosti s mou žádostí vzalo i mé datum narození nevím. Nikde jsem je neuváděl…

Boj morální:
Boj morální vedu právě teď a tady, ale také na nástěnce našeho paneláku (žadatel o pokácení stromů stále zbaběle nevystupuje z anonymity a neexistuje tedy jiný způsob komunikace). Připadá-li vám tento článek jen pouhým popisem osobní zkušenosti, která nemusí ostatní zajímat, pak máte možná pravdu. Každý stavíme svůj život na jiných hodnotách, to je normální. Normální je i to, že od hodnot odvozujeme morálku. Ale přijmeme-li tento předpoklad, pak vzniká problém - je třeba osobní moralitu založenou na individuálních hodnotách transformovat do podoby společenské morálky. Domnívám se, že tomu může napomoci právě komunikace jejímž obsahem jsou hodnoty každého z nás. Je pro mě důležité dát ostatním vědět, jaký je můj pohled na svět, na jednání ostatních. Je pro mě důležité dát vědět ostatním, že rozhoduje-li se o věcech týkajících se lidí bez nich, nevnímám to jako dobré – a platí to v jednání jednotlivců i institucí. Naopak je mi jedno, když mě někdo kvůli tomu bude na nástěnkách paneláků nazývat „učitelem národa“. Domnívám se, že právě výše popsané úvahy jsou základem veškeré péče o životní prostředí – ta pravá ekologie je vždy nejprve etikou!

Na závěr zbývá popřát úspěšné hledání nového domova. Hrdličkám, které na jednom ze stromů už několik let přivádí na svět mladé… Ať žije Chotěboř se zeleným logem!
x x x

Komentáře:

Odpověď pro:  Ruda / Re:Re:Re:Re:Re:Re:

Jméno a příjmení:

Email:

Titulek:

Text:(publikovaný text)

Toto pole ponechte prázdné

Než odešlete svůj komentář, zamyslete se nad 4 následujícími body:
1. Komunikace s ohledem na ostatní - zdaleka ne všichni návštěvníci těchto stránek znají Váš postoj (jméno, přezdívku) či pochopí Vaši ironii. Komenáře v kterých se hádají dva zúčastnění s nulovým přínosem pro ostatní, jsou zbytečné.
2. Zjitřené emoce - mnohokrát je lepší reagovat s určitým časovým odstupem, než pod účinkem adrenalinu překotně naťukat komentář bez hlavy a paty.
3. Pravopisné a morální normy - je možné, že Váš komentář bude číst hodně lidí a proto se snažte řídit pravopisnými pravidly - "neschazujte" sami sebe a snažte se být objektivní.
4. Diskuzní a chatovací stránky jsou jinde - komentáře pod články mají sloužit k věcným a konstruktivním poznámkám k danému tématu.

Nevyhovující komentáře budou smazány!



odpovědět | #1 | 2.10.08 23:37
Autor: Ruda
Titulek:
Starosta je ***, ale to už všichni dobře víme...Raději odtud všichni rychle pryč, protože škaryd to tady akorát zabední.A nechápu co chce dělat v krajském zastupitelstvu, když nic a nikdy nedokázal.Akorát se fotit do echa, jakej je to frajer.
odpovědět | #2 | 3.10.08 07:46
Autor: Pepan
Titulek: Re:
Jak již jsem říkal, reaguji pouze na OO. Tvá myšlenková inteligence je však za hranicí tohoto označení. Nauč se mluvnici a dej si pozor na známky o pololetí. Značka : 0000.
odpovědět | #3 | 3.10.08 07:51
Autor: Maryša
Titulek:
O co ti jde Pepane,ty máš snad patent na moudrost?Mluvnici nech mluvnicí a diskutuj k tématu.
odpovědět | #4 | 3.10.08 11:05
Autor: Ruda
Titulek: Re:Re:
Tvé moudrosti si strč za klobouk, ani bych se nedivil kdyby zde platilo Pepan = Škaryd. Kadžý nemůže být tak inteligentní jako ty. Zde nejde o mluvnici, ale o obsah komentáře.Ale to ti ještě asi nedošlo, měl by jsi se tedy obrátit na nějakou školu, jestli nemají volné místo učitele Českého jazyka.Hmm ? Myslíš, že jsi chytrý, ale tvoje reakce na můj komentář mě akorát rozesmála...
odpovědět | #5 | 3.10.08 11:11
Autor: Pepan
Titulek: Re:Re:Re:
Já ale jsem opravdu chytrý. Kdyby šlo pouze o obsah, tak jsi hospitalizován brouku. Smích je zdravý, ale u tebe je to zoufalství a křeč, prostě na to nemáš !! Běž si zahrát na automat :::
odpovědět | #6 | 3.10.08 11:18
Autor: Luba
Titulek: Re:
Dobrá strategie, místní, aby se ho zbavili ho katapultují na lukrativnější místo v kraji. :-) Jinak souhlas.
odpovědět | #7 | 3.10.08 11:20
Autor: Ruda
Titulek: Re:Re:Re:Re:
Sebechvála smrdí, to jistě víš, když jsi tak chytrý.Nicméně jak jsem už psal, tvůj komentář, který má účel mě naštvat, mě nechává naprosto klidným.Opravdu jsi mi pouze k smíchu, stejně jako ten náš starosta.Oba dva jste nuly.
odpovědět | #8 | 3.10.08 11:40
Autor: satanas
Titulek: neboštík
Richarde, pamatujte si Nebožtík!!!!!!!!!
odpovědět | #9 | 3.10.08 12:02
Autor: Pepan
Titulek: Re:Re:Re:Re:Re:
Nechci jít mimo komentář, takže Richarde, zameteme ty zelené křeče Rudíka do kanálu, snad to potkani přežijou !
odpovědět | #10 | 3.10.08 13:49
Autor: Maryša
Titulek:
Směji se společně s Rudou,Pepan patří tak akorát mezi elitu na MÚ,probůh jen né jako učitel do školy,to už by vážně bylo na vystěhování.Ale jinak jestli se dostane Škarýd na kraj,tak jsem fakt zvědavá kdo z ODS bude starosta,samá lepší partie,fakt bude z čeho vybírat.
odpovědět | #11 | 3.10.08 14:26
Autor: alois
Titulek: Re:
tam dosadí Tomáškovou, když je místostarostka a ODSačka.
odpovědět | #12 | 3.10.08 15:10
Autor: Ruda
Titulek: Re:Re:Re:Re:Re:Re:
Komentovat tvoje komentáře je bezpředmětné.Jak psala Maryša, suprově by jsi zapadl na MěÚ.Jestli tam teda nesedíš...
odpovědět | #13 | 3.10.08 15:18
Autor: Pepan
Titulek: Re:Re:Re:Re:Re:Re:Re:
To tam tedy nesedím, ale rád bych do vaší party. Třeba bychom se spolu mohli učit. To víš, taky nevím kam se po škole dostanu. Vaše parta bude určitě úžasná.
odpovědět | #14 | 5.10.08 13:41
Autor: Honza
Titulek:
Proboha co to je za dem*ntní článek? No tak se skácí pár divnejch stromů, to je toho proboha.
odpovědět | #15 | 6.10.08 07:35
Autor: Maryša
Titulek:
Pepane, na kterou školu v Chotěboři chodíš? Já typuji speciální.
odpovědět | #16 | 6.10.08 08:10
Autor: Pepan
Titulek: Re:
Nepochopili jste vůbec nic, takže ztráta času !
odpovědět | #17 | 7.10.08 14:36
Autor: Aladar
Titulek:
Ahoj Richarde,
mam podobnou zkusenost - mesto nechalo pokacet i pres me protesty stromy, ktere jsem, podobne jako ty, pomahal sazet v detskych letech. Mesto sice slibovalo, ze dojde k "nahradni vysadbe", ale ouha, nic se nestalo...
Pak jsem jeste chtel podotknout, ze daleko vic stromu mizi bez jakehokoliv povoleni. Nebo jeste "lepsi" je pripad, ze dojde k pokaceni naprosto zdraveho stromu s oduvodnenim, ze je nemocny.
Uvedu jeste jeden priklad - misto pokácené veliké břízy u hospody Na Ruzku mel byt vysazen také nový strom, k čemuž samozřejmě nikdy nedošlo. Chybejici stin na letnim placku pred hospodou ted misto stromu vytváří dva krááásné slunečníky.
odpovědět | #18 | 8.10.08 16:49
Autor: Adam
Titulek: Re:
Koukal jsem v Echu že chtěj pokácen nějaké stromy v ulici Krále Jana!? To jsou asi ty u paneláků...
odpovědět | #19 | 8.10.08 22:23
Autor: Martina
Titulek: Re:Re:
Co je to tady za bandu pseudoekologů? Plnou hubu keců a všichni si vozí své zadky v autech...
Podobní hošíci jsou kvůli pár stromkům schopní zastavit klidně rozvoj čehokoliv...
odpovědět | #20 | 9.10.08 12:52
Autor: Peter B.
Titulek:
Současnej starosta je obraz toho,že se již 2 vol.období tady neuměli poslanci ze všech stran zastoupenejch v zastupitelstvu dohodnout na někom jinym a tenhle namachrovanej človíček,kterýmu jde jen o to,aby se všude zviditelnil a ukázal,byl pro ně asi tim nejmenšim zlem.Jak jinak si vysvětlit,když to tu vyhrála ODS,že netrvala na svém člověku???Jinak,on zmiňovanej starosta byl vždycky někdo,tatínek mu nastartoval kariéru přes svýho kamaráda z vojny v Brodě na sociálce,no a potom co bylo v Chotěboři dál jsem již tady psal.A to,že strašně podporuje městský jesle,zákl.školu Buttulova,hok.stánek,to tu nemá cenu rozebírat.Teď jde jen o to,co by bylo lepší pro lidi,co tu bydlej.Zda aby se dostal na kraj,nebo tady seděl na židli dál.To ale záleží na každym z nás,jak bude volit.
odpovědět | #21 | 9.10.08 14:11
Autor: Pepan
Titulek: Re:
Tak tupý a nenávistný příspěvek jsem již dlouho nečetl. Asi má pisatel odpovídající kvalifikaci...To mohu napsat o každém, koho nemusím a kdo mně zřejmě na mém pozemku trhá švestky.!
odpovědět | #22 | 9.10.08 14:13
Autor: Maryša
Titulek:
Mě to teda nedá a musím ti Peter odpovědět. Kterého člověka z ODS si měl na mysli? Vždyť oni tam žádného možného , který zvládl dělat starostu nemají,paní místostarostka je ráda,že za ni téměř všechno důležité p.Škarýd udělá,známá věc mezi občany,tak se do něj moc neobovej,protože den má jen 24 hod. a on je taky jen člověk ne robot.
odpovědět | #23 | 9.10.08 14:55
Autor: Pepan
Titulek: Re:
Maryšo nepřeháněj to, starosta je od toho, aby problémy zvládl. Jak si to zařídí, takové to má. Jestli to dělá za 5, nebo 24 hodin, to je na něm. Vidím to u tebe , protože tě znám,jako vtipnou narážku ! Mě pouze vadí hrubost a neomalenost blbečků.
odpovědět | #24 | 10.10.08 00:20
Autor: Vincent
Titulek: Re:
Maryšo, řekněte mi, prosím, tři důležité věci, které p. Škaryd musel udělat za paní Tomáškovou. Když je to známá věc mezi občany, jistě to pro vás nebude žádný problém. Děkuji.
odpovědět | #25 | 10.10.08 08:00
Autor: Pepan
Titulek: Re:Re:
Neblbněte, vždyť to jsou všechno dedukce a představy. Pisatelé tam nepracují, ale všechno jako vždy vědí.
Ve skutečnosti opět 00.
odpovědět | #26 | 10.10.08 10:34
Autor: Mirek
Titulek: Re:
Peter,tak hledej dál,ať se tu něco dozvíme.Proč podporuje Buttulku,jesle a hokej?To tam snad někoho má,nebo co?
odpovědět | #27 | 10.10.08 11:06
Autor: Uršula
Titulek:
Vedoucí v jeslích byla na kandidádce ČSSD. Buttulka nevím. Hokej nevím
odpovědět | #28 | 10.10.08 11:22
Autor: Valerij
Titulek: Re:
Já ale vim.Ve škole má manželku,v jeslích......... a na stadion chodí na hokej,syn mu i hrál.
odpovědět | #29 | 10.10.08 11:34
Autor: Pepan
Titulek:
Skutečně jste objevili Ameriku. Po dvou letech to je úspěch!! Co tam máte borci dál ? Že má u u Chlumu chalupu? Jdu zvracet a vzpomenu na vás...
odpovědět | #30 | 11.10.08 18:03
Autor: Libor
Titulek: Re:
pepane,tu chalupu ma v Chuchli u Jerisna.
odpovědět | #31 | 11.10.08 18:16
Autor: Pepan
Titulek: Re:Re:
Děkuji za upřesnění !
odpovědět | #32 | 26.10.08 00:11
Autor: chytry clovek
Titulek: s
soudruhu Macku uz sem nepiš spomen co tvoje žena učila ve škole
odpovědět | #33 | 1.12.08 23:19
Autor: Hubert Macků
Titulek: Re:s
Chytrý člověče,
to byl můj syn, kdo ten článek napsal. Má na to právo,třebaže nesouhlasím s napadením starosty. Naopak si myslím, že starosta je docela šikovný. Ať si to zkusí každý aspoň tři dny chodit v mokasínech jiného člověka a pak ať kritizuje.S tím kácením stromů to ale fakt střelil ,i s Radou, vedle. A co moje manželka učila, je její věc. Také má právo na svůj názorJinak, když jsi tak chytrý, mohl bys vědět, že jsem nikdy žádným soudruhem nebyl. Ba, řekl bych, že mě chceš, chytrý člověče, urazit. Je mi jedno, kdo jsi ty, co ty jsi kdy dělal a jaké názory, pokud vůbec nějaké, jsi zastával.Ale jestli si myslíš, že jsi nějak obzvlášť chytrý, to si teda fandíš. Je mi líto, že jsem ti byl nucen takto odepsat.Nazdar.


KRÁTKÉ ZPRÁVY
Kulturní akce v březnu
7.03. 09:37 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc březen. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v únoru
1.02. 09:44 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc únor. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v prosinci
3.12. 22:09 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc prosinec. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v listopadu
5.11. 22:20 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc listopad. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v říjnu
2.10. 22:58 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc říjen. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
28.01.24 20:13 Jaroslav Ludvík
29.02.24 08:45 Dobrá společnost
3.02.24 19:48 Jaroslav Ludvík
17.02.24 19:52 Jaroslav Ludvík
6.03.24 21:53 Jaroslav Ludvík
 Pořadí nejčtenějších článků za dva měsíce.
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
2024-01-30 08:58:06 Tomáš
2022-10-11 21:53:56 jana Pilná
2022-10-09 13:27:03 Josef
2022-10-04 21:08:31 Josef
2022-01-26 14:19:34 Josef Karlík
FACEBOOK
WEB KAMERA
REKLAMA
TEXTOVÁ REKLAMA

Truhlářské potřeby TP
Velkoobchod s truhlářskými potřebami Chotěboř.

Ubytování na Vysočině
ekologické zemědělství, bedýnky