Silniční průtah přes Chotěboř podruhé

Datum: 5. červen 2007, 10:39
Autor: Ladislav Pátek
Rubrika: Náš region

Minulý článek o plánovaném průtahu přes Chotěboř byl otištěn současně v Echu a na iChotebor. V Echu byla zároveň otištěna odpověď ing. arch. Stratila, kde uváděl důvody pro tento záměr. Zaslal jsem do Echa následující reakci, tu ale odmítli otisknout se zdůvodněním, že na stránkách Echa se polemika nepovede, ačkoli jsem vyzýval k veřejné diskusi. Tento přístup by měl být varováním pro občany pro příští volby, jak si koalice vedoucí město představuje komunikaci s občany.

Odkazuji tedy na článek ing. arch. Stratila v Echu a jím uváděné důvody pro průtah. Přesto tyto informace neodpovídají plně na moji, asi ne dostatečně jasně formulovanou, otázku. Chceme, aby byla Chotěboř městem pro lidi nebo pro automobily? Důvody uváděně pro přeložku, ačkoli tak vypadají, nejsou důvody pro lidi, ale pro automobily. Každé zlepšení situace pro pohyb automobilů ve městě vede vždy k nárůstu počtu automobilů a tím ke zvýšení negativních vlivů. Ano, pro obyvatele ulic Riegrova, Palackého, Krále Jana a náměstí by došlo k částečnému zlepšení situace, na úkor jiných, ale celková situace v Chotěboři by byla horší. Česká republika se stála katedrálou automobilů, kde jsou lidé obětováni na oltář toho nejhoršího ze všech bohů – boha Konzumu. Přitom automobil je výtvor na vymření. Ačkoli o tom světoví vůdci (o všech našich vládách ani nemluvě) z pochopitelných důvodů mlčí, éra ropy se chýlí ke konci. Během několika příštích let dojde k vyvrcholení její těžby a pak bude následovat pád dolů. A představy náhrady ropy jinými palivy (biopaliva, vodík) jsou velmi, velmi naivní. Ne že by to nebylo technicky možné, ale nebudou energetické zdroje pro jejich výrobu. Odkazuji na mé články publikované částečně v Echu, nyní publikované všechny zde na iChotebor.

Ale zpátky do Chotěboře. Převážná část dopravy v Chotěboři je asi opravdu cílová, ale ani průběžnou bych nepodceňoval. Jaké jsou pro to důvody?

  1. Stále máme jednu z nejhustších sítí železnic v Evropě a měli jsme i nejdokonalejší síť veřejné autobusové dopravy. Tu jsme privatizací úspěšně zlikvidovali. Důsledkem je enormní nárůst osobní, ale i nákladní automobilové dopravy. Kvůli chybějícím spojům dojíždíme do Chotěboře, ale i z Chotěboře do zaměstnání automobilem. Navíc zaměstnavatel požaduje flexibilitu, musíme pracovat tak, jak potřebuje, bez ohledu na jízdní řády.
  2. Po roce 1989 byla omezena nebo úplně zlikvidována obchodní síť na venkově. Dnes musí obyvatelé venkova dojíždět do města i pro základní potraviny. Ani samotná situace v Chotěboři není v tomto směru ideální. Máme čtyři prodejny potravin situované víceméně v centru města. Chotěboři by desetkrát více prospělo vybudování 2–3 prodejen jako je Doubravka nebo COOP Diskont v okrajových částech města než plánovaná výstavba hypermarketu za městem směrem na Havlíčkův Brod.
  3. Zoufalá je také obsazenost osobních automobilů pasažéry. Nejméně polovina z nich je obsazena pouze jednou osobou – řidičem. Dalších asi 40% je obsazeno pouze dvěma osobami a jen asi 10% přepravuje více než dvě osoby. Takový stav je do budoucna prostě neudržitelný.

S těmito příčinami město Chotěboř nic nenadělá. Jedinou šancí je nesedět doma na zadku a nadávat u zpráv, ale jít k volbám a volit strany, které podpoří hromadnou dopravu. Bohužel mimo jediné, opravdu levicové strany, to žádná strana ve skutečnosti nemá v úmyslu, ani Zelení. Další důvody jsou méně podstatné.

  1. Při reformě veřejné správy byly na Chotěboř přeneseny některé další pravomoci a tím došlo ke zvýšení počtu dojíždějících občanů (samozřejmě kvůli omezené veřejné dopravě automobily) k vyřízení svých záležitostí, kteří by jinak zamířili do Brodu.
  2. V samotné Chotěboři se zvýšil počet automobilu u obyvatel. A většinou jsme tak pohodlní, že než bychom udělali pár kroků pěšky, raději jedem autem. Okázalé předvádění postavení nevyjímaje.

A že je přeložka obsažena i v konceptu územního plánu kraje Vysočina. Kdyby nebyla v územním plánu města Chotěboř, neobjevila by se ani v krajském. Tím spíš by měla být z územního plánu Chotěboře odstraněna.

Cílem tohoto povídání okolo přeložky je vyvolání veřejné diskuse, jak zlepšit situaci v Chotěboři. A to se netýká jen přeložky, ale celkové koncepce územního plánu. Protože dříve se žádná veřejná diskuse nevedla. Současný územní plán byl schvalován ještě v polistopadové euforii s industriálně konzumním myšlením. Klimatické změny a konec éry fosilních paliv velmi výrazně změní situaci. Pokud se tomu nepřizpůsobíme, stane se Chotěboř skansenem industriálně konzumního přístupu, nikoli městem pro lidi. Nebojme se proto přinést nové nápady, i kdyby vypadali sebe bláznivěji. Jejich výsledkem a průsečíkem může nakonec být něco pozitivního pro řešení problému. Jak bych si řešení představoval já, nastíním v dalším článku.

x

Komentáře:

Jméno a příjmení:

Email:

Titulek:

Text:(publikovaný text)

Toto pole ponechte prázdné

Než odešlete svůj komentář, zamyslete se nad 4 následujícími body:
1. Komunikace s ohledem na ostatní - zdaleka ne všichni návštěvníci těchto stránek znají Váš postoj (jméno, přezdívku) či pochopí Vaši ironii. Komenáře v kterých se hádají dva zúčastnění s nulovým přínosem pro ostatní, jsou zbytečné.
2. Zjitřené emoce - mnohokrát je lepší reagovat s určitým časovým odstupem, než pod účinkem adrenalinu překotně naťukat komentář bez hlavy a paty.
3. Pravopisné a morální normy - je možné, že Váš komentář bude číst hodně lidí a proto se snažte řídit pravopisnými pravidly - "neschazujte" sami sebe a snažte se být objektivní.
4. Diskuzní a chatovací stránky jsou jinde - komentáře pod články mají sloužit k věcným a konstruktivním poznámkám k danému tématu.

Nevyhovující komentáře budou smazány!



odpovědět | #1 | 5.06.07 11:00
Autor: už zas???
Titulek:
přejmenujte ichotebor.cz na ipatek.kscm.cz;-)
odpovědět | #2 | 5.06.07 12:14
Autor: LS
Titulek: Komunisti mají zelenou
Komunisti mají zelenou, i když červenou. Pořád se jich bojíte a dáváte jim prostor k plácání.
odpovědět | #3 | 5.06.07 12:15
Autor: Dawid
Titulek:
1. Český Dráhy nikdo neprivatizoval a jsou pořád státní,ne? A jak vypadaj ? Naprostá hrůza,vlakem jezdit fakt neni dobrý.Autobusy jsou mnohem lepší (i když pořád ne dokonalý) a angažuje se tam spousta soukromníků.Problém státních podniků v ČR je, že jsou z dob komunismu zvyklí na to,že je platí stát a můžou si dovolit k zákazníkovi cokoliv.
2. postavit na krajích města 3 další COOP diskonty, kde maj naprostý ho*** by bylo rozhodně terno.A na větší nákup by člověk pořád musel do HB.To se mi taky nelíbí.
3. to byste se divil :)))
... chcete z Chotěboře postavit vesnici a začít budovat hráze okolo, až se projeví to globální oteplování ? přijde mi to vtipně přitažený za vlasy :D
odpovědět | #4 | 5.06.07 17:54
Autor: Wara
Titulek: Auta?
Dle mého je nesmyslná vize toho, že by se někdy někdo vzdal auta, jakožto nejpohodlnějšího dopravního prostředku. Nic jiného mi nezajistí to, že můžu jet odkudkoli téměř kamkoli a hlavně kdykoli potřebuji. Na rozdíl od autora článku nepochybuji o tom, že se v budoucnu podaří vyřešit otázky jejich pohonu ekologičtějšími a šetrnějšími způsoby. Před x lety také nikdo nevěřil, že něco těžšího než vzduch se v něm může udržet a ještě přitom přepravovat náklad, nemám tedy obavy o to, že i otázka automobilů či respektive nějakého pokrovějšího způsobu osobní dopravy bude elegantně vyřešena.

Poznámky ohledně boha konzumu a dokonalé státní autobusové dopravy v době minulého režimu už přecházím spíše s úsměvem, někdo možná ještě opravdu žije v jiné době, v jiném století a na jiné planetě...
odpovědět | #5 | 6.06.07 12:09
Autor: Patrik
Titulek: kristova noho
Proboha vysvětlete někdo tomu pánovi, co je to neviditelná ruka trhu. Pokud si myslíte, že Chotěboř potřebuje na okraji tři nové prodejny, tak beze všeho! Nikdo vám přece nebrání je postavit, vybavit, nakoupit zboží, zaměstnat prodavačky a hurá do toho. Co se týče úspěšně zlikvidované sítě autobusové dopravy. Nevím koho myslíte tím "my", ale pokud to ještě stále nevíte, je zde svobodný volný trh, takže je to otázka nabídky a poptávky. Rád byste vy a vaši soudruzi nařizovali lidem to, co by měli a co ne, že? Pokud tak filozofujete nad tím, jak zlepšit situaci Chotěboře, poradím vám. Ať KSČ vyhraje volby, sebere všem majetek, který dle svého nejlepšího svědomí rozdá zasloužilým, zakáže jízdu autem, s výjimkou těch, kteří ho naplní do plné kapacity. Jen se nebojte přinést nové nápady, i kdyby vypadaly sebebláznivěji.
odpovědět | #6 | 6.06.07 20:20
Autor: Andy Ron
Titulek: dejte s tim pokoj boho jeho
Proboha Pane Patek nic nam už radči nanastinujte a neplacejtejte svůj jiste drahoceny čas pro psaní podobných článků,napište soudruhu Grebeníčkovy o tomto problému a on vás jiste podpoří.Ale zde podporu nehledejte tady jak je zřejme nikdo s vámy vaše nazory nezdílí.tě bůch soudruhu Patku
odpovědět | #7 | 11.06.07 13:29
Autor: Ladislav Pátek
Titulek: RE: Auta?
Na řešení otázky pohonu aut ekologičtějšími a šetrnějšími způsoby pracují týmy vědců už řadu let, bohužel bez efektivního řešení. Uvědomte si prosím, že 80-90% energetických potřeb zajišťujeme fosilními zdroji. Až ty dojdou, jsme namydlený. Výroba vodíku je tak energeticky náročná, že by ji zabezpečila jen zvládnutí termojaderné syntézy. Bohužel, když pozoruji pokrok v této oblasti, mám obavu jestli to vyřešíme než dojdou fosilní zdroje. Deset let se státy dohadovaly o reaktoru ITER. Američanům se zdál moc drahý, tak ho zmenšily na polovinu. Je otázka, jestli tak poskytne dostatečné údaje. Ani to američanům nestačilo a z projektu odstoupili a raději šli válčit. Asi to pokládali za efektivnější využití peněz. Když viděli, že to jde i bez nich, tak se vrátili. Teď ho budou deset let stavět a nějaký rok na výzkumy a jsme za předpokládaným ropným zlomem.
Biopaliva? Na výrobu 1 l bionafty z řepky je potřeba 1,5 l ropy. Kde bez ní budeme? Za druhé: na pokrytí současné spotřeby by jsme museli pěstovat bioplodiny na většině zemědělské půdy tropického a mírného pásma. Kde budem pěstovat potraviny? Jen oznámení Bushe o záměru zvýšit podíl biopaliv zvedlo ceny potravin o 30%. Už dnes umíra 25 000 lidí denně hlady, co bude po zvýšení podílu bioplodin. Myslete prosím na to, že vaše svoboda jet kdykoli kamkoli je vykoupena smrtí jiných lidí.
A opravdu nežiju v minulem století, ale v jednadvacátém. Jen mám strach, aby po něm nenásledovalo století šestnácté. Viz moje články o ekologii. jen doufám, že redakce bude mít dost odvahy a i přes nesouhlasné reakce zveřejní i zbývající 4 pokračování
odpovědět | #8 | 12.06.07 17:10
Autor: Dawid
Titulek:
moje svoboda je vykoupena smrtí jiných ? njn, jsem s tim smířenej, nedá se svítit.a upřímně, o osudu vašich dalších článků nerozhoduje nějaká odvaha redakce,ale spíš to,že je tady vašich článků plno a už to nikoho moc nezajímá ;) založte si blog
odpovědět | #9 | 12.06.07 21:10
Autor: Zbyněk Mrkvička
Titulek: Re:
Omyl, o osudu článků pana Pátka rozhoduje právě pan Pátek. A pokud má Dawid sepsanou oponenturu k této sérii (jejíž kvalitu nehodlám hodnotit), redakce jí zveřejní taktéž.
odpovědět | #10 | 13.06.07 02:12
Autor: Dawid
Titulek:
.. to bych si protiřečil, kdybych chtěl psát nějakej článek jako reakci,podle mě je to už značně monotónní a je tu toho až až všeho...;)
odpovědět | #11 | 13.06.07 09:34
Autor: Patrik
Titulek: žvásty
Autor textů, které jen drze kopíruje z různých webových stránek, si evidentně jen vybírá na co reagovat, protože zřejmě není schopen "argumenty" někoho jiného svým názorem podpořit. Nejsrandovější je, že se cítí jako nějaký disident, který jde proti proudu. Někdo se vás tady, vážený pane, zastával, ať vám lidi nenadávají za politickou příslušnost, že to s tématem nesouvisí. Ale vy nás v každém svém rádobyvzdělávacím cancu tak krásně přesvědčujete o opaku, že? Například věta, cituji "Ani to američanům nestačilo a z projektu odstoupili a raději šli válčit. Asi to pokládali za efektivnější využití peněz. Když viděli, že to jde i bez nich, tak se vrátili. Teď ho budou deset let stavět a nějaký rok na výzkumy a jsme za předpokládaným ropným zlomem." mluví za vše. Můžete toto tvrzení nějak věrohodně doložit? No a samozřejmě tvrzení, že Bush může za to, že denně umírá na světě hlady 25000 lidí snad ani nemůžete myslet vážně. To jste se dočista pomátl. Moje poslední otázka na vás je tato: Čí smrtí je vykoupená má svoboda?
odpovědět | #12 | 18.06.07 15:31
Autor: Ladislav Pátek
Titulek: RE:žvásty
O chování Američanů v programu ITER jsem četl v článku fyzika, který se na něm podílí, ale už si bohužel nevzpomínám kde. Jen mi to utkvělo v paměti, protože mne samotného jejich chování překvapilo. Nikde také netvrdím, že jen Bush je odpovědný za smrt 25000 lidí hlady denně, ale ty mrtvé v Iráku a Afghánistánu má na triku jednoznačně on.
Každý z nás se nějak chováme, konzumujeme, podporujeme politické strany s určitým programem a to ovlivňuje zpětně ostatní lidi. A díky zákonu velkých čísel nakonec ne málo. A jestliže je množství zdrojů omezeno, pak zákonitě když jich někdo spotřebovává víc, jinému musí chybět. Prostě silnější bere. Je hloupé věřit, že spotřeba může bez omezení růst, když množství vstupů je konečné. I já mám svůj podíl, ale na rozdíl od vás si ho alespoň uvědomuji. Neuznávám jako vy jen svobodu a právo, ale i zodpovědnost a povinnost. A to ne jen ke sobě a svým blízkým, ale i k ostatním lidem i budoucím generacím. Nejhorší je, že na takovéto nezodpovědné chování nakonec doplatíme téměř všichni. A nepřipomínejte mi prosím neviditelnou ruku trhu. To je básnický obrat, nic takového ve skutečnosti neexistovalo a neexistuje.
Fakta o tomto stavu v mých článcích jsou, a pokud budou otištěny i zbývající 4 pokračování o ekologii, bude jich tam dost. Ostatně kdo je chce vidět, najde si je i jinde. Navíc jsem nabízel, že s každým kdo projeví zájem se ochotně podělím.
Ale zpátky do Chotěboře. Články o přeložce jsem psal s cílem vyvolat diskusi o její potřebě o případných variantách. To ale nikoho nezajímá. Jen jsem si také dovolil otřít se o čtyřkolé milášky a hned je oheň na střeše.
Já opravdu nemá čas ani libovolný přístup na internet, abych mohl reagovat na každý příspěvek do diskuse. A ani zájem diskutovat s anonymními osobami, protože většina diskutujících nemá odvahu postavit se za své názory plným skutečným vlastním jménem. To taky o něčem svědčí.
odpovědět | #13 | 19.06.07 20:53
Autor: Patrik
Titulek: Re:RE:žvásty
Vy jste si někde něco přečetl a přidal si k tomu ideologické přesvědčení o imperialistických ďáblech z Ameriky. To je vše. Překrucujete co síly stačí. S komunistou ale diskutovat o Americe, potažmo jejich prezidentovi je asi opravdu zbytečné. Každopádně mi vysvětlete, jak má zvýšení podílu bioplodin vliv na 25000 hlady umírajících. Myslíte ty v Číně? Novodobé otroky? Nebo myslíte ty v Africe, kde si jejich diktátoři stavějí zlaté paláce? Kde se kvůli náboženství masakrují lidé navzájem?
K těm zdrojům. Manýry typu "ale na rozdíl od vás si ho alespoň uvědomuji" mě od Vás vůbec neudivují. Tím o sobě říkáte více, než byste chtěl. Je od vás moc hezké, že cítíte zodpovědnost a povinnost k budoucím generacím. Škoda, že jste tuto povinnost necítil v roce 1948. Ale mezi námi, vaše zodpovědnost je myšlena malinko jinak, tak nějak soudružsky, že? Já ale vážený pane nezapomínám a moc dobře znám tu vaši odpovědnost a povinnost. Ke straně, k revolučním hodnotám. Neviditelná ruka trhu samozřejmě existuje. Ano, máte pravdu, neexistovala. Do roku 1989, kdy jste ji vy a vaši soudruzi neumožnili existovat. Teď už jí ale nezabráníte a proto třeba na okraji Chotěboři nejsou ty 3 markety, jak byste si je tolik přál. Ale jak už jsem řekl, můžete se do toho pustit sám. Na závěr znovu opakuji svou otázku: Čí smrtí je vykoupená má svoboda?
odpovědět | #14 | 20.06.07 18:21
Autor: Martin
Titulek: rozšíření silnice
Trochu z jiného soudku i když souvislost to má. Nevíte náhodou někdo, jestli oprava silnice za Chotěboří směrem na Havlíčkův Brod je již tou slibovanou s rozšířením silnice a přeložkou v Dolní Krupé ? Díky.
odpovědět | #15 | 20.06.07 20:20
Autor: Milan
Titulek: Re:rozšíření silnice
Pochybuju...


KRÁTKÉ ZPRÁVY
Kulturní akce v dubnu
31.03. 22:56 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc duben. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v březnu
7.03. 09:37 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc březen. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v únoru
1.02. 09:44 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc únor. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v prosinci
3.12. 22:09 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc prosinec. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v listopadu
5.11. 22:20 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc listopad. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
29.02.24 08:45 Dobrá společnost
6.03.24 21:53 Jaroslav Ludvík
3.04.24 21:01 Jaroslav Ludvík
17.03.24 18:32 Jaroslav Ludvík
25.03.24 07:37 Ondřej Pravda
 Pořadí nejčtenějších článků za dva měsíce.
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
2024-01-30 08:58:06 Tomáš
2022-10-11 21:53:56 jana Pilná
2022-10-09 13:27:03 Josef
2022-10-04 21:08:31 Josef
2022-01-26 14:19:34 Josef Karlík
FACEBOOK
WEB KAMERA
REKLAMA
TEXTOVÁ REKLAMA

Truhlářské potřeby TP
Velkoobchod s truhlářskými potřebami Chotěboř.

Ubytování na Vysočině
ekologické zemědělství, bedýnky