Obchvat nebo průtah - pro a proti

Datum: 26. září 2010, 00:07
Autor: Jirka Císař
Rubrika: Náš region
Ve středu 29. září bude městské zastupitelstvo s definitivní platností rozhodovat o novém územním plánu, jehož součástí je zrušení desítky let plánovaného průtahu a jeho nahrazení celkovým obchvatem města. V návaznosti na mé předchozí dva příspěvky a na základě dalších informací, které jsem obdržel, a mnohých příspěvků na dané téma si dovoluji předložit ještě třetí úvahu se srovnáním původně plánovaného průtahu a nového obchvatu.

Hlavním a zásadním důvodem budování jakékoliv stavby tohoto typu by měl být přesun pokud možno co největšího podílu dopravy z centra mimo něj. Kdo bydlí nebo pracuje v ulici Krále Jana, ví nejlépe jak je již dnes centrum dopravně zahuštěno. Velké množství vozidel denně projíždí v centru pouhé 2-3 m od budov. Množství projíždějících vozidel přitom dle každoročně prováděných průzkumů stoupá zhruba o 5% ročně, což znamená, že za 10 let stoupne o 63%, za 15 let o 108% a za 20 let o 165%, za 30 let o nepředstavitelných 332% !

Pokud zastupitelstvo zvolí variantu nového obchvatu, je pravděpodobné, že se dalších minimálně 20 let dopravní situace v Chotěboři nezmění k lepšímu, neboť nově plánovaný obchvat je násobně dražší než ten stávající průtah, konkrétně asi 300 mil. v dnešních cenách. Původně plánovaný průtah (od křižovatky na HB, která by se měla změnit na kruhový objezd) by nestál ani polovinu a údajně bylo pravděpodobné že by se začal budovat zhruba do deseti let, neboť se s ním na kraji Vysočina počítalo.

Nově navržený obchvat Chotěboři vlastně není pravým obchvatem, neboť vede územím které bude dle územního plánu zastavěno, je na něm 10 zatáček a bude na něm proto omezena rychlost na 50 km/hod.

Ze dvou vlastníků, kteří jsou již známi, že na jejichž pozemku by měl být nový obchvat vybudován, se jeden v zákonné lhůtě ohradil a na světě je expresní požadavek na neuvěřitelnou úpravu trasy nového obchvatu, který Ing. Kolmaš z pochopitelných důvodů odmítl do studie zařadit. Ostatní pravděpodobně desítky vlastníků, na jejichž pozemcích je nový obchvat plánován, se o této skutečnosti dozvědí někdy v budoucnu. Je pravděpodobné, že někteří se proti tomu ozvou a pokud budou mít „ostré lokty“, asi na obchvatu ještě několik dalších zatáček přibude.

Je tedy otázkou, jak se řidiči budou rozhodovat, zda použijí obchvat nebo průjezd městem, když na obchvatu (který bude mimo jiné podstatně delší) bude stejná povolená rychlost a bude na něm víc zatáček. K tomu je třeba vzít v úvahu, že Chotěboř byla, je i bude daleko více než průjezdným městem městem cílovým a startovním nebo zastávkovým. Maximálně 30-40% vozidel tedy Chotěboři jen projíždí. Odpověď na tyto otázky o účelnosti, míře odlehčení centra a v neposlední řadě také ekonomičnosti plánovaného obchvatu by dal jen seriózní dopravní model, který v tomto případě byl zcela pominut.

Pravdou je, že původně plánovaný průtah neřeší obchvat Chotěboře jako celku a neodklání tranzitní dopravu zcela mimo město. Je ovšem vysoce pravděpodobné, že by byl více využit než celkový obchvat, neboť by jej využívali více i ti řidiči, kteří jedou z- nebo do Chotěboře a jeho přínos k řešení nejnebezpečnějších míst v centru by tak mohl být nakonec vyšší než celkového obchvatu. Jedná se zejména o křižovatku na HB, křižovatku u knihovny, přechody před OD Doubravka a na náměstí. A pokud se vybuduje nové plánované autobusové nádraží, bude dopravní situace na křižovatce u knihovny opravdu „hustá“… Pravdou je, že obyvatelé bydlící v okolí plánované trasy průtahu mají obavy o zhoršení kvality svého bydlení a zvýšení hlučnosti a prašnosti v bezprostředním okolí svého bydliště.

Při rozhodování o projektu takového zásadního významu je ale třeba vzít v úvahu všechna pro a proti. Dnes jezdí kamiony 2-3 m od budov v centru, plánovaným průtahem je to asi 14 m, přičemž v těchto domech jsou většinou již dnes kvalitní okna s útlumem hluku. Dopravou po průtahu by tedy obyvatelé těchto domů byli obtěžováni podstatně méně než stávající obyvatelé ulice Krále Jana. Navíc by v této ulici i podél nového průtahu přibylo v centru spousta nových parkovacích míst, jejichž nedostatek bude s dlouhodobým neřešením dopravy v centru stále přibývat. Problematická křižovatka na Rozsochatec potažmo HB, která prokazatelně nesplňuje závazné parametry, by se zřejmě v rámci průtahu přestavěla na kruhový objezd. Při zbudování celkového obchvatu se v centru nevybuduje jediné parkovací místo.

Co je ale to hlavní: Pokud zastupitelstvo ve středu 29. září schválí územní plán v navržené variantě celkového obchvatu a s vypuštěním dosavadně plánovaného průtahu, je podle – nejen mého – názoru vysoce pravděpodobné (zejména vzhledem k vysoké ceně ale i nevyjasněným pozemkovým záležitostem) že s řešením stále se zhoršující dopravní a parkovací situace v centru se dalších minimálně 20-30 let nestane nic zásadně pozitivního. Mám za to, že nic nebránilo v územním plánu zachovat stávající průtah i nový obchvat a nezavírat si tak vrátka k sice částečnému ale v dohledném čase reálnému řešení svízelné a nebezpečné dopravní situace v centru. Zastupitelé jsou ale pravděpodobně smířeni s tím, že zlepšení dopravní situace v centru zažijí nejdříve jejich děti či spíše jejich vnuci. Do té doby bude hustota potažmo nebezpečnost dopravy nejen v centru růst přibližně dle výše uvedených procent. Doufám, že zastupitelé budou mít odvahu a zájem vysvětlit své dobré důvody a pohnutky pro toto rozhodnutí svým voličům alespoň před nastávajícími volbami. Mě totiž jasné vůbec nejsou.

Navrhovaný obchvat v novém ÚP
Poslední horký návrh úpravy kvůli Korečkovým…
Všechny materiály nového ÚP

Komentáře:

Jméno a příjmení:

Email:

Titulek:

Text:(publikovaný text)

Toto pole ponechte prázdné

Než odešlete svůj komentář, zamyslete se nad 4 následujícími body:
1. Komunikace s ohledem na ostatní - zdaleka ne všichni návštěvníci těchto stránek znají Váš postoj (jméno, přezdívku) či pochopí Vaši ironii. Komenáře v kterých se hádají dva zúčastnění s nulovým přínosem pro ostatní, jsou zbytečné.
2. Zjitřené emoce - mnohokrát je lepší reagovat s určitým časovým odstupem, než pod účinkem adrenalinu překotně naťukat komentář bez hlavy a paty.
3. Pravopisné a morální normy - je možné, že Váš komentář bude číst hodně lidí a proto se snažte řídit pravopisnými pravidly - "neschazujte" sami sebe a snažte se být objektivní.
4. Diskuzní a chatovací stránky jsou jinde - komentáře pod články mají sloužit k věcným a konstruktivním poznámkám k danému tématu.

Nevyhovující komentáře budou smazány!



odpovědět | #1 | 26.09.10 11:26
Autor: bob
Titulek:
to je šaškárna furt...
odpovědět | #2 | 27.09.10 19:04
Autor: Ing. arch. Tomáš Pavlas
Titulek: Jiný názor
Pokud tento článek měl posloužit jako objektivné porovnání obou variant, chtělo by to uvést více konkrétnách údajů, průzkumů atd. Bohužel zde je pouze několik subjektivních a populistických hesel typu bezpečnost, nebezpečnost, parkování, nesnesitelná doprava. Na druhou stranu je nutno uvés že podrobné průzkumy a anlýzy o stávající dopravě neprovedl ani zpracovatel UP, ani město a tudíš všichni vychází z doměnek a předpokladů.
Původní průtah za náměstím byl vymyšlen jako odlehčení dopravy na náměstí a v ulici Krále Jana od náměstí k zámku, jednalo se o přeložku náměstí. Byla to hezká myšlenka o záchranu jedné z původních obchodních ulic ve městě, ale pokud ulice vede z centra nikam, tak ani pěší zóna z ní městský bulvár neudělá. Je to dost velký zásah do stávající struktury města, které navždy změní svůj ráz a zbytečně se zničí plochy, které by šli využít pro smysluplnější a užitečnější zástavbu. Město by mělo růst a vyvíjet se nejenom na vnější hranici, ale také uvnitř. Takovýchto zásahů bylo v osmdesátých letech v plno městech mnoho a stejně dnes staví velké obchvaty, pokud je potřebují kvůli transitní dopravě. Zde je otázka zde je doprava v Chotěboři transitní a je tedy nutný i velký obchvat? Snad jednou. Jsme malé město mimo hlavní silniční tahy, kde lidé z okolí potřebují hlavně do centra. Do centra které žije lidma a obchody, kde lidé nečekají na autobus na vyasfaltovaném prostransví mimo centrum ale v příjemném prostředí městského centra. Náměstí bez života je nefunkční a obchodníkům to také časem dojde. Co se týká dopravní situace, je pravda dvakrát za den na dvě hodiny rušnější, ale jako nebezpečnou a kritickou bych jí nepovažoval. Zajímavá kalkulace nárůstu dopravy je zábavná. Většina rodin ve městě a okolí již auto má a časem třeba i koupí další. Aby však došlu k nárůstu, uváděného v článku, muselo by se zdvojnásobit počet obyvatel a to se asi shodneme, že nenastane. Podle mého názoru je nastavené řešení správné, struktura centra zůstane zachována a na velký obchvat nebudou peníze takže taky nebude a není ani potřeba, autobusák nechme na náměstí ať tam funguje městský život a místo na parkování poblíž náměstí se dá nalézt. Třeba na místě původního průtahu spolu s nějakou výstavbou městských domů. Tomáš Pavlas
odpovědět | #3 | 28.09.10 09:23
Autor: Milan Moc
Titulek: Re:Jiný názor
"... pouze několi populistických hesel typu bezpečnost, nebezpečnost, parkování, nesnesitelná doprava..." Toto jsou podle renomovaného odborníka populistická hesla? To jste mne tedy, pane architekte, skutečně překvapil.
odpovědět | #4 | 28.09.10 10:27
Autor: Martin
Titulek: Re:Jiný názor
Já s architektem naprosto souhlasím. Tedy co se obchvatu týká. Autobusové nádraží bych z náměstí odsunul. Ne sice k nádraží, ale třeba na plochu vedle služebny policie ČR. Chotěboř rozhodně není tranzitním městem, aby nutně potřebovala obchvat. Hustší provoz je maximálně dvakrát denně a to před osmou a po čtrnácté hodině. A v tu dobu by mohli bezpečnější přechod přes hlavní nadále zajišťovat strážníci. Což si myslím dělají celkem dobře. A kdyby se ještě od křižovatky u Hermana až pod náměstí snížila rychlost na 40 km/h, bezpečnost by byla zajištěna celkem slušně. Když srovnám dopravu přes centrum Chotěboře s dopravou třeba přes Chrudim, která obchvat nemá, vychází mi Chotěboř jako klidné městečko.
odpovědět | #5 | 28.09.10 15:12
Autor: Pepan
Titulek: Re:Re:Jiný názor
Souhlasím s bobem a M.Mocem. Proč se architekt probral až teď ? Ponechání zvyšujícího provozu v městě snad může navrhovat jenom nesoudný amatér. Já jako odborník říkám - rachot a smrad ven !!
odpovědět | #6 | 28.09.10 16:12
Autor: Tomáš Pavlas
Titulek: Re:Re:Jiný názor
Bylo myšleno ve smyslu, že tato slova jde aplikovat na mnoho situací, míst a problémů a lze takto v podstatě nazvat jakoukoliv silnici této třídy procházející městem, aniž by se anylyzovala konkrétní situace. Pokud je článek psaný jako porovnání, očekával bych více konkrétních údajů a ne pouze hesla připomínající politické letáky.
odpovědět | #7 | 28.09.10 21:44
Autor: Jirka Císař
Titulek: Re:Jiný názor
Zajímavý názor, nejlépe je nedělat nic... Mám ale za to, že jsem ve svém příspěvku uvedl docela dost konkrétních údajů a tyto údaje jsem si, pane inženýre, nevymyslel já. K doplnění mohu doporučit nejnovější článek na mém blogu http://www.jiricisar.com/blog/ ohledně okolností a pohnutek které vedly k této změně ÚP.
odpovědět | #8 | 29.09.10 11:38
Autor: Charles
Titulek:
Mně by docela zajímalo jak se bude bydlet v těch panelákách naproti doubravky když jim bude pod okny jezdit nákladní doprava po dokončení a otevření toho průtahu. Já osobně si myslím že ty kamiony budou stejně jezdit přes máměstí a dolu k zámku. Ten průtah se měl vybudovat už dříve a ne až teď když je v lokalitách jako jsou Drážky a pod. hustá zástavba rodinných domů a firem.
odpovědět | #9 | 29.09.10 13:01
Autor: Pepan
Titulek: Re:Charles
Nejsi pod práškama? Víš vůbec o co jde?
odpovědět | #10 | 29.09.10 18:32
Autor: Petr
Titulek: KOSOVO JE SRBSKO (CHOTĚBOŘ NEPOTŘEBUJE OBCHVAT)
To je ale kravina Chotěboř obchvat nepotřebuje, ja bydlím v klidné čtvrti daleko od hluku aut, pokud nepotřebuji obchvat já je zcela zbytečné ho budovat. Na zavěr našeho sjezdu bych rád podotknul Á ft (má) puf puf puf
odpovědět | #11 | 2.10.10 20:20
Autor: Honza
Titulek:
slyšel jsem, že pan Císař se jednání zastupitelstva 29.9.2010 ani neúčastnil. To je teda podivné.........Proč tedy napsal předtím tolik prapodivných článků?????
odpovědět | #12 | 2.10.10 20:55
Autor: Hanz
Titulek: Re:
Neměl čas, zřejmě zpracovával další konspirační teorii. Těšme se na další kauzu!
odpovědět | #13 | 4.10.10 11:46
Autor: Radek
Titulek: Re:
To je sranda, když tady někdo diskutuje sám se sebou, viď Jendo? :-)


KRÁTKÉ ZPRÁVY
Kulturní akce v dubnu
31.03. 22:56 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc duben. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v březnu
7.03. 09:37 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc březen. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v únoru
1.02. 09:44 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc únor. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v prosinci
3.12. 22:09 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc prosinec. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
Kulturní akce v listopadu
5.11. 22:20 - Tradičně Vám od IC Chotěboř přinášíme přehled kulturních událostí, tentokráte na měsíc listopad. Prohlédnout si jej můžete v PDF příloze.
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
29.02.24 08:45 Dobrá společnost
6.03.24 21:53 Jaroslav Ludvík
3.04.24 21:01 Jaroslav Ludvík
17.03.24 18:32 Jaroslav Ludvík
25.03.24 07:37 Ondřej Pravda
 Pořadí nejčtenějších článků za dva měsíce.
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
2024-01-30 08:58:06 Tomáš
2022-10-11 21:53:56 jana Pilná
2022-10-09 13:27:03 Josef
2022-10-04 21:08:31 Josef
2022-01-26 14:19:34 Josef Karlík
FACEBOOK
WEB KAMERA
REKLAMA
TEXTOVÁ REKLAMA

Truhlářské potřeby TP
Velkoobchod s truhlářskými potřebami Chotěboř.

Ubytování na Vysočině
ekologické zemědělství, bedýnky