Další operní hit - LUCIA DI LAMMERMOOR

Datum: 30. leden 2009, 13:04
Autor: Milan Stránský
Rubrika: Hudba
Přímým přenosem z Metropolitní opery v New Yorku můžete shlédnout další operu. Sobota- 7.února – od 18.45 hod - kino Chotěboř.
Gaetano Donizetti | LUCIA DI LAMMERMOOR
(Lucia z Lammermooru)

Účinkují Anna Netrebko (Lucia), Rolando Villazón (Edgardo), Mariusz Kwiecien (Enrico), Ildar Abdrazakov (Raimondo) a další
Dirigent Marco Armillato
Režie Mary Zimmerman
Nastudování v italském jazyce s anglickými a českými titulky.
V titulní roli Donizettiho křehké hrdinky se po své “Baby-pause” představí superdiva Anna Netrebko českou hudební kritikou označovaná též za děvče jako lusk. Role Lucii je jedním z nejnáročnějších dramaticko-koloraturních sopránových partů operní literatury. Vedle širokých možností využití pěvecké virtuozity se zde představitelce otevírá skutečný herecký prostor. Ten Netrebko beze zbytku naplňuje. V roli Luciina milence Edgarda se představí jeden z nejrespektovanějších tenoristů současnosti Rolando Villazón. Jejího tyranského bratra Enrica zpívá barytonista Mariusz Kwiecien. Inscenace Mary Zimmermanové se na jevišti MET stala hitem záhy po své premiéře.

ANNA JE ZPĚT
Anna Netrebko se vrací do Metropolitaní opery, kde vystoupí v roli Lucie z Lammermooru.
Teď v lednu se po mateřské dovolené vracíte zpět na operní jeviště. Jak dlouho jste vlastně nevystupovala?
Mé poslední vystoupení bylo na konci června minulého roku. Od té doby až do teď jsem nikde nezpívala. Velmi mě překvapilo, že jsem ani neměla do zpívání chuť. Několik měsíců jsem vlastně ani neotevřela pusu. Cvičit jsem začala až v listopadu. Měla jsem samozřejmě strach, že můj hlas nebude vpořádku. Říká se, že sopranistky po porodu velmi často hlas ztrácejí. Mému hlasu se ale nic nestalo. Pořád je tam, kde má být, a pořád je stejný, jaký byl. Najednou jsem začala mít pocit, že jsem žádnou přestávku neměla, že je všechno tak, jako kdybych se zpíváním na nějakou dobu ani nepřestala. Jediný rozdíl, který jsem zaznamenala, je, že se teď rychleji unavím, ale to je přirozené. Stejně jako sportovci potřebujete trénovat své svaly.

Tato Lucia bude Vaším debutem v této roli v Met. Jak je to vlastně s Lucii a s Vámi?
Když jsem Luciu slyšela poprvé, strnula jsem v němém úžasu. Říkala jsem si, Bože, tohle nikdy nezazpívám. Později jsem se ale začala blíže seznamovat s partiturou a zjistila jsem, že mi Lucia mimořádně sedí. Opravdu se cítím komfortně, když tuto roli zpívám.

Jak přistupujete k Lucii jako k charakteru, se kterým se musíte herecky vypořádat?
Luciu můžete pojmout mnoha různými způsoby. Její šílenství může mít mnoho podob. Lucia může působit jako směšný blázen, jako zlý blázen či jako blázen se zlomeným srdcem. Záleží na každé zpěvačce, co si vybere, a samozřejmě záleží také na režisérovi. V Met momentálně hrajeme novou inscenaci Lucie z Lammermooru, kterou režírovala Mary Zimmerman. Inscenace je to opravdu nádherná a navíc je v ní mnoho prostoru i pro samotné zpěváky. Jsem předsvědčena, že se skvělými partnery, se kterými v Lucii v Met vystupuji, se nám podaří vytvořit něco opravdu mimořádného.

Je to poprvé, co Luciu z Lammermooru zpíváte vedle Rolanda Villazóna?
Ano s Rolandem budeme v této opeře společně vystupovat poprvé. V Lucii z Lammermooru však nemám příliš zpívání s tenorem, je to spíš o sopránu a baritonu. Enrica bude zpívat Mariusz Kwiecien, se kterým jsem vystupovala už v mnoha inscenacích. Je úžasný.

Jak s Mariuszem ztvárníte vztah Lucie a jejího bratra Enrica?
Hodně jsem přemýšlela, proč se Lucia vlastně zblázní. Došla jsem k závěru, že mezi ní a jejím bratrem musí být něco hodně násilného. Musel se k ní chovat nějakým způsobem násilnicky. Nemyslím tím přímo nějaké sexuální násilí, ale něco se mezi nimi stát muselo. Pravděpodobně ji mnohokrát necitlivě srazil na kolena. To je původ její zloby i toho, že Lucia zabíjí. Navíc si nemyslím, že by to přišlo naráz z ničeho nic. Spíš bych řekla, že to v ní zraje. Není šílená od začátku, ale postupně to v ní doutná, až přijde výbuch.

Jste známá jako famózní zpěvačka a zároveň i nedostižná herečka. Jak důležité je, aby operní zpěvák byl schopen obojího?
To ale nejsem jenom já. Patřím do generace zpěváků, kteří už si nemohou dovolit pouze skvěle zpívat, jak tomu bylo dřív. Musíte umět hrát, musíte se umět na jevišti pohybovat. Na druhou stranu musím přiznat, že jsem ve vídeňské Státní opeře zažila Luciu z Lammermooru s úžasnou sopranistkou Editou Gruberovou. Vůbec nehrála, pouze tam stála a zpívala. I tak to byla asi nejlepší Lucia, kterou jsem kdy na jevišti viděla. Slovy nepopsatelný zážitek.

Vaše sláva sahá daleko za hranice operního světa. Obáváte se, že Vaše hvězdná pověst může upozadit Vaše umělecké kvality?
O těchto věcech vůbec nepřemýšlím. Několikrát jsem byla smutná z toho, když jsem si přečetla, že je lepší se na mě dívat, než mě poslouchat. Nyní už tomu vůbec nevěnuji pozornost. Netrávím ani moc času na internetu, nemám počítač a vlastně ani už moc nečtu, co se o mně kde píše.

Změnilo mateřství Váš pohled na Vaši kariéru? Pokud ano, tak spíše emociálně. Budu se určitě cítit na jevišti jinak. Jsem jistá, že během vystoupení poznám, že se něco změnilo. S mateřstvím přichází nový druh zodpovědnosti. Stejně jsem si ale jistá, že to bude pořád ta stejná Anna Netrebko, ne-li lepší.

Matt Dobkin
převzato z www.metopera.org

Bližší informace na nově se tvořících a stávajících web.stránkách www.cekus.eu,
www.muzeum-choteor.org

Komentáře:

Jméno a příjmení:

Email:

Titulek:

Text:(publikovaný text)

Toto pole ponechte prázdné

Než odešlete svůj komentář, zamyslete se nad 4 následujícími body:
1. Komunikace s ohledem na ostatní - zdaleka ne všichni návštěvníci těchto stránek znají Váš postoj (jméno, přezdívku) či pochopí Vaši ironii. Komenáře v kterých se hádají dva zúčastnění s nulovým přínosem pro ostatní, jsou zbytečné.
2. Zjitřené emoce - mnohokrát je lepší reagovat s určitým časovým odstupem, než pod účinkem adrenalinu překotně naťukat komentář bez hlavy a paty.
3. Pravopisné a morální normy - je možné, že Váš komentář bude číst hodně lidí a proto se snažte řídit pravopisnými pravidly - "neschazujte" sami sebe a snažte se být objektivní.
4. Diskuzní a chatovací stránky jsou jinde - komentáře pod články mají sloužit k věcným a konstruktivním poznámkám k danému tématu.

Nevyhovující komentáře budou smazány!





FACEBOOK
WEB KAMERA
REKLAMA
TEXTOVÁ REKLAMA

Truhlářské potřeby TP
Velkoobchod s truhlářskými potřebami Chotěboř.

Ubytování na Vysočině
ekologické zemědělství, bedýnky